Stor spänning inför uppstarten.....

Första uppstarten hemma på gården

Våran målsättning när vi började bygga traktor.....igen
var att inte ha så bråttom utan bara ha roligt.

Men det rullade på bra under vintern 2009/2010
så när säsongen närmade sig började ideerna om att prova redan i Ekeröd.....
Det var fortfarande mycket roligt precis som vi sagt men lugnt blev det inte.
Det blev en riktig strid på kniven att hinna färdigt till första tävling.
Kanske fick vi tumma lite på vissa detaljer för att hinna?
Men om vi inte fick prova våra ideer så skulle vi ju inte heller veta om det fungerade.
Spännande var det första kvällen vi körde ut på gården och skulle starta!
Den tuggade men startade inte??? Hmmm.....??....Försöka igen!
Lite nervösa gjorde vi mer försök och eldade på med gasolbrännare.....
Vilket jubel och vilken känsla när den äntligen startade.
Och bra lät det också.
Visst är ljudet av en hederlig dieselmotor underbar?
Men.... oj vad den skitade ner på gården.

Tre tävlingar blev det första sommaren.....

Alla är vi barn i början......Vi började med två haverier i Ekeröd samt Lidköping då bakaxlen inte höll. Efter åtgärd och inköp av nya navreduktioner i Frankrike gör vi ett sista försök för säsongen i Uppsala.Efter ett misslyckat första drag då den får för mycket vatten så kommer vi 43 m på andra draget och traktor är hel.Helt utom tävlan fick vi chans att prova lite i Ekeröd efter avslutat EM. Vi behövde lite svar på en del inställningar etc för att kunna skruva och fundera över vintern.Vi konstaterar att drivet finns, men det är svårt med att få kraften ner i banan och det behövs mer fart.....men avslutningsvis får vi ända till ett Full Pull !Därmed avslutas första säsongen med vetskapen om att motorn går jättebra men att vi över vintern får fundera på inställningar, lite mer viktminksning samt hur kraften ska komma rätt i banan. Så startade alltså vår karriär med Double Trouble !

Vintern 2010/2011 behöver en del göras om och rätt.....

Denna vinter sker följande:

Traktorn blir färdiglackad.

Det bantas genom försök med lösningar för att reducera vikten så mycket som möljigt.
Hoppet är att kunna minska med nästan 100 kg.
Vi gör nya bromsok i aluminium.
Det skaffas nya däck samt aluminiumfälgar.